QARK.net — Chybí, nebo nechybí?
Chybí, nebo nechybí?

Chybí, nebo nechybí?

čárka

Tuhle reklamu na Budvar vídávám v poslední době ve městě docela často. A vždycky mě při čtení textu napadne: „Sakra, nechybí v té druhé větě náhodou čárka?“

Prostě mi přijde, že by tam měla být. Co vy na to? Chybí, nebo nechybí?

Originální obrázek si můžete prohlédnout zde.


Qark | 13. 11. 2005 16:44 | Komentáře: 58 | ::Zajímavosti


Přidat článek do: [ linkuj.cz], [ jagg.cz], [ asdf.sk], [ del.icio.us]

Stáhnout článek jako [ PDF]
[ RSS komentářů] k článku

[ Napsat] komentář

Články a fotografie z tohoto webu je zakázáno kopírovat a přidávat si je na svoje blogy, či kamkoliv jinam, bez mého písemného souhlasu!

Komentáře


1
Levis 13. 11. 2005 16:53

Mě to přijde lepší s tečkou. Druhé větě to klade větší důraz.
Levis


2
swamp 13. 11. 2005 18:06

Uzrala doba dat mu i prvotridni lahev.
Nevidim duvod, proc by tam carka mela byt, takze ne.
Ma nekdo jiny nazor?



4
Jakub 13. 11. 2005 18:22

Reakce na Jakub #3Načítám náhled komentáře...: ovšem záleží na každým co si pod tím představí ;o)

Reakce na komentář: LaCo #42Načítám náhled komentáře...

5
Ales 13. 11. 2005 18:23

Uzrála doba, dát mu i prvotřídní láhev. Měla by tam být..


6
m 13. 11. 2005 18:24

Reakce na Jakub #3Načítám náhled komentáře...: Uzrála doba, dát mu i prvotřídní láhev.


7
masturbín 13. 11. 2005 18:24

souhlasím se swampem


8
masturbín 13. 11. 2005 18:28

myslim že ty co tu reklamu vytvořili to chtějí mít bez čárky tak to asi má být bez čárky


9
Jódlující bernardýn 13. 11. 2005 18:30

Jakub: lol :-)


10
swamp 13. 11. 2005 18:55

Reakce na Jakub #3Načítám náhled komentáře...: Tak to ani ve snu, jelikoz v ceska gramatika tohle nepovoluje.


11
Siska 13. 11. 2005 18:56

Gramaticky je ta věta naprosto v pořádku.

(V češtinářské olympiádě jsem byla třetí z republiky, tak ozor :-O)))

Docela by mě zajímalo, kde podle Qarka ona čárka chybí. Kdyby se někam do druhé věty dala, jen by to trochu změnilo význam věty tím, že by se zdůraznily dané větné členy (viz Jakub, chicht.)

Aleše musím zklamat, ale ona čárka tam nutná není – jejím vložením za dobu pouze dělá ze zbytku věty přístavek charakterizující právě tu "dobu".

Ještě nějaké dotazy…? :-O)



Reakce na komentář: Fish #12Načítám náhled komentáře..., Ales #13Načítám náhled komentáře..., Qark #14Načítám náhled komentáře..., Tomas #16Načítám náhled komentáře..., M.O. #40Načítám náhled komentáře...

12
Fish 13. 11. 2005 19:03

Reakce na Siska #11Načítám náhled komentáře...: smekám


13
Ales 13. 11. 2005 19:15

Reakce na Siska #11Načítám náhled komentáře...: Mas pravdu, muze i nemusi, jednalo by se o pristavek, podle me asi zpresnujici, specializujici, ale zkus si rict tu vetu, kdyby tam ta carka nebyla. To uz by mohli napsat: Přišla la doba dát mu i chuť. :-)


14
Qark url 13. 11. 2005 19:16

Reakce na Siska #11Načítám náhled komentáře...: Čárka by se mi líbila za dobou. Uzrála doba, dát mu… Prostě mě to tam tak nějak nutí poklesnou s hlasem.
Ale rád jsem se nechal poučit. Díky za vysvětlení.

Reakce na komentář: Fish #35Načítám náhled komentáře...

15
bohumil 13. 11. 2005 20:49

a neni nahodou "dat mu i prvotridni lahev" volny privlastek? Jaka, ktera doba, nebo ne?


16
Tomas 13. 11. 2005 21:21

Reakce na Siska #11Načítám náhled komentáře...: Mas pravdu, carka tam stoprocentne byt nema. To dodava 11. misto z celostatniho kola Olympiady z cestiny. Ty vis, co to jedenacte znamena… :-)

Reakce na komentář: Navi #17Načítám náhled komentáře..., Siska #20Načítám náhled komentáře...

17
Navi 14. 11. 2005 08:41

Reakce na Tomas #16Načítám náhled komentáře...: pocet ucastniku ? :-)

Reakce na komentář: Siska #20Načítám náhled komentáře...

18
lemurekkata 14. 11. 2005 12:15

uzrála doba, …… podle mě. Nevím jestli je to správně, ale mě by se to líbilo víc


19
black citrus 14. 11. 2005 12:52

Podle me jde o to, ze ta carka by tam mela byt ne kvuli gramatice, ale kvuli semantice. Zkuste si precist jednim dechem prvni a potom druhou vetu – to zni suse az jednoduse. Ta pauza za 'doba', dodava celemu sdeleni nadech majestatnosti.

Reakce na komentář: Siska #21Načítám náhled komentáře...

20
Siska 14. 11. 2005 13:17

Reakce na Navi #17Načítám náhled komentáře...:
Reakce na Tomas #16Načítám náhled komentáře...:
Kdepak, účastníků tam bývá mnoho, přemnoho… :-)
Vím… seš pašák :-)

Reakce na komentář: Tomas #38Načítám náhled komentáře...

21
Siska 14. 11. 2005 13:23

Reakce na black citrus #19Načítám náhled komentáře...:
Obávám se, že tady je to čistě subjektivní záležitostí – pokud to v reklamním spotu čte v pozadí nějaký hlas, pauzu tam pravděpodobně udělá. (Pro mně to ale zní celkem přirozeně i bez ní.) Pokud by tam ale čárka byla na billboardech a podobně, šlo by o ukázku neznalosti interpunkce reklamních agentur… :-)

Jistě si pamatuješ aspoň z prvního stupně základky, že před "a, i, nebo, ani" mezi slovy (ne větami, zdůrazňuji) se čárka nepíše. Ale mnohdy tam pauzu uděláš…
"Láska nebo nenávist?"
Má se to podobně jako u onoho sloganu. Je jen na Tobě, jak to přečtěš, čárka se tam ovšem nepíše.

Reakce na komentář: janka #41Načítám náhled komentáře...

22
Georg 14. 11. 2005 13:28

Já toho sice o přístavcích moc nevím, ale čárku bych tam nepsal. A co se týče olympiád, tak mám maximálně první místo v okresním kole, ale v matice :-)


23
bohumil 14. 11. 2005 14:10

ale pise se carka mezi slovami pred zminenymi predlozkami, a to v pripade ze se nejedna o souradny vztah….


24
Kany 14. 11. 2005 18:10

No já si myslim, že by tam čárka bejt měla. Na základce mě učili podtrhat si přísudky a podle toho poznam počet vět. Takže jsou zde dvě věty, při čemž je druhá přívlastková.. Jistej si tim nejsem, protože čeština je plná vyjímek a dalších nesmyslů, ale myslim si, že s čárkou by to vypadalo líp :-)

Reakce na komentář: sine.nomine #27Načítám náhled komentáře...

25
draslík 14. 11. 2005 18:19

Co ty víš třeba uzrála doba kdy by tam měla být tečka…. :-)


26
Kany 14. 11. 2005 18:21

A ještě dotaz na slečnu… Jak je možný, že jsem ještě neviděl přístavek se slovesem?

Reakce na komentář: Siska #29Načítám náhled komentáře...

27
sine.nomine 14. 11. 2005 19:06

Reakce na Kany #24Načítám náhled komentáře...: prisudek… aha… ja bych rek, ze sloveso muze vystupovat i v predmetu, coz je presne tenhle pripad. btw. kazda veta ma krome prisudku i podnet, takze by me zajimalo, kde by se dal najit v "dat mu i prvotridni lahev."


28
Kany 14. 11. 2005 19:22

Souhlasim, napsal sem blbost.. Teď sem to řešil s přítelkyné a ta mi to vysvětlila. Inu jsem jen průmyslovák :-) ale nevim jestli má káždá věta podmět…


29
Siska 14. 11. 2005 21:24

Reakce na Kany #26Načítám náhled komentáře...:
Obávám se, že možné je všechno… :-O)
Ju a přístavek se slovesem je vlastně přívlastek (jako u tohohle sloganu). Tyhla dva pojmy zní podobně a hodně se pletou, chicht.

(Hey a nenudí vás už ta čeština? Mě už docela jo… :-)


30
Siddy 14. 11. 2005 22:10

Tak nevím…nezdá se mi,že by Quark byl na štíru s češtinou.Není to spíš pro reklamu?


31
MM 16. 11. 2005 17:49

chybí :-)


32
Kyblíček 17. 11. 2005 19:53

Podlě mně by tam čárka být měla,za slovem doba,a to tvrdí největší propadlík z Češtiny v Moravskoslezském kraji. :-)


33
Fish 18. 11. 2005 22:32

Takových propadlíků je tu víc…………proto se raději nezapojuji :-) přenechám práci gramatikům


34
SocPredator 18. 11. 2005 23:37

Příště napiš, kde bys tu čárku chtěl mít, jestli nad nějakým písmenem, nebo ve větě. Podle mě nechybí nikde :-)

Reakce na komentář: Fish #35Načítám náhled komentáře...


36
SocPredator 18. 11. 2005 23:51

Reakce na Fish #35Načítám náhled komentáře...: Sorry, teprve se tu rozkoukávám :-)


37
Wossak 19. 11. 2005 15:36

Hm.. Nejdřiv si řikam co Quark blbne, takovej písmák, kde vidí tečku? Ale mám kompromisní řešení – 
Uzrála doba
dát mu i prvotřídní láhev


38
Tomas 19. 11. 2005 19:19

Reakce na Siska #20Načítám náhled komentáře...: diky


39
Klea 20. 11. 2005 22:34

souhlasím se Siskou…
věta je gramaticky správně.
a také by mě zajímalo, kam jsi ji chtěl napsat…???


40
M.O. 22. 11. 2005 14:50

Reakce na Siska #11Načítám náhled komentáře...:
Ha! 3. na olympiade, klobouk dolu. Dam si na tebe OZOR!!! :-) Sice nevim co to je, ale dam si… (to jsem pedant, co?)


41
janka 23. 11. 2005 13:11

Reakce na Siska #21Načítám náhled komentáře...: Před "a", "i" a "nebo" se čárka taky může někdy psát, zejména jsou-li tyto spojky použity v souvětí odporovacím. :-) Podle mě je možné dát za slovo "doba" čárku, ale nezbytně tam být nemusí. Nebudu se hádat o přívlastek/přístavek, hranice mezi nimi je nejednoznačná, stejně jako hranice mezi přívlastkem těsným (bez čárky) a volným (oddělen čárkou). Prostě jak se zlíbí autorovi. :-) (Prostě, jak se zlíbí autorovi… :-D ) Pauza při čtení tam vznikne automaticky, větší nebo menší, podle citu přednašeče, ale nemusím všude tam, kde se udělá při přednesu pauza, hned napsat čárku.

Hele, tu olympiádu z češtiny máte zaslouženou!!! To vám říká študovanej filolog. :-)


42
LaCo 29. 11. 2005 11:55

Reakce na Jakub #4Načítám náhled komentáře...: Nesouhlas. Myslim, ze carka tam byt nema. Kde bys mel v te druhe vete podmet? Predmet dat a podmet? zadnej neurcitej se nehodi a zadnej urcitej tam neni.


43
Marconi 15. 12. 2005 17:17

Reakce na Jakub #3Načítám náhled komentáře...: Uzrala doba, dat mu. :-)


44
simka 27. 01. 2006 16:24

a co se třeba podívat sem? ta čárka tam určitě nemá být. infinitiv neznamená, že se spojení musí oddělit čárkou
http://http://www.pravopis.cz/vice.php?cose=10


45
igi 31. 01. 2006 15:11

Ja som sice slovak, ale ciarka mi tam proste nesedi. A to mam v gramatike pomerne jasno…


46
Dionyzos 22. 03. 2006 17:11

Podla mna ani nje ;-) Je to ok itaq ;-)


47
shwaara 27. 08. 2006 10:13

Ale lidi!! Carka tam samozrejme chybi. V te vete jsou 2 slovesa, ktera je nutno oddelit carkou! Podmet=Doba, prisudek=uzrala (nejde o prisudek jmenny, ani jmenny se sponou). Druha veta v souveti je privlastkova: Jaka doba uzrala? Doba dat mu i …. Druha veta souveti je totiz zavisla na te prvni.
Proto podle meho mineni ma vypadat veta takto: "Uzrala doba, dat mu i prvotridni lahev."

Reakce na komentář: Ash #48Načítám náhled komentáře...

48
Ash 27. 08. 2006 12:16

Reakce na shwaara #47Načítám náhled komentáře...: Mně to tak samozřejmé nepřipadá :-) Neměla by ta "přívlastková vedlejší věta" být také nějak uvozena?

Jak píšeš třeba
"Přišel čas jít spát." nebo
"Uzrála doba dát šach." nebo
"Uzrála doba dát mu šach."

Reakce na komentář: shwaara #49Načítám náhled komentáře...

49
shwaara 28. 08. 2006 02:33

Reakce na Ash #48Načítám náhled komentáře...: Muzes si to i predelat na: "Uzrála doba, abychom mu dali i prvotřídná láhev." Ale v reklamach se to z pochopitelnych duvodu zkracuje do podoby hesel. Tzn. ze z druhe vety byl vypusten podmet a stala se z ni veta jednoclenna.
Ale uznavam, ze nikdo, tudiz ani ja, neni neomylny a bez rozapku se priznam, ze ty Tve priklady me docela zmatly. Budu to muset detailneji nastudovat. Dik za reakci, treba se mylim a rozsirim si znalosti :-)

Reakce na komentář: Ash #51Načítám náhled komentáře...

50
shwaara 28. 08. 2006 02:37

Taky je mozny, ze napr. u vety: "Přišel čas jít spát." Je prisel prisudek, cas podmet a jit spat nejaky privlastek. (protoze prisel JAKY cas? cas jit spat). Tohle je asi dost nepresny vyklad, ale mozna, ze je blizko pravde.

Reakce na komentář: Ash #51Načítám náhled komentáře...

51
Ash 28. 08. 2006 03:24

Reakce na shwaara #49Načítám náhled komentáře...: Větný rozbor neovládám, ale když tam dáš to abychom, tak to už pak vidím jako tu vedlejší větu přívastkovou, uvozenou právě tím "abychom", a tedy píšu čárku. Bez toho "abychom" tam tu vedlejší větu naopak nevidím, jinak řečeno myslím, že to žádná vedlejší věta není. Vidím to spíš třeba jako přívlastek, jako píše Reakce na shwaara #50Načítám náhled komentáře...: .

Uzrála doba dát.
Uzrála doba dát psovi kost.
Uzrála doba dát psovi jeho vytouženou kost.
Uzřála doba dát whatever…
vs
Uzrála doba, aby dali.

Nemyslím, že by "dát" v první větě byla jednočlená vedlejší věta, ať když se na to nabalí sebevíce omáčky.

Reakce na komentář: Ash #52Načítám náhled komentáře...

52
Ash 28. 08. 2006 03:48

Reakce na Ash #51Načítám náhled komentáře...:
Přišel čas jít.
Přišel čas odejít.
Přišel čas odejít s Petrou.
Přišel čas odejít s Petrou a Janou dřív, než mi je někdo přebere.
Uzrála doba odejít.
Uzrála doba dát psovi.
Uzrála doba dát mu.
Uzrála doba dát Janě a Petře.
Uzrála doba dát Janě a Petře pusu na rozloučenou.
A nakonec:
Uzrála doba dát jim i prvotřídní láhev.

Nevídím důvod tlačit tam někam čárku.
Nevidím důvod, abych tam někam tlačil čárku.

Reakce na komentář: shwaara #53Načítám náhled komentáře...

53
shwaara 29. 08. 2006 06:43

Reakce na Ash #52Načítám náhled komentáře...: MOzna na tom neco je. Poptam se odbroniku. :-)


54
Hemza 28. 09. 2006 00:32

ta carka by tam nemala byt protoze zbyle DAT… neni prisudek…..


55
Mian 09. 09. 2007 18:36

to je tak naschval,utoci to na vše podvědomí,chtej vám to tam nacpat a carky to kazej,je to takhle casto i u jinejch reklam. :-)


56
Tigo 05. 10. 2007 21:05

Uzrála doba dát mu i prvotřídní láhev. -věta jednoduchá, čili žádný důvod pro čárku. Jaká doba-doba dát mu prvotřídní láhev-př. neshodný, žádná čárka.

Reakce na komentář: maclik #58Načítám náhled komentáře...

57
Pinďour 16. 10. 2007 21:58

A kdes nechal přísudek ?
Musí být sloveso v určitým tvaru


58
maclik 25. 06. 2008 19:32

Reakce na Tigo #56Načítám náhled komentáře...: láhev není přívlastek ale předmět přívlastek je slovo dát ne? :-D

Přidej komentář

Web je nyní kompletně uzavřen. Od této chvíle není možné přidávat žádné komentáře!

Další informace naleznete zde.